Data publikacji w serwisie:

Assessment Center w procesie rekrutacji

Chcesz efektywnie wykorzystać czas wakacji ? Myślisz o profesjonalnym przygotowaniu do procesu rekrutacji? Nie chcesz być zaskoczona/ny podczas spotkania z pracodawcą – zapraszamy do lektury  pierwszej części artykułu, z którego dowiesz się czym jest ASSESSMENT CENTER. Zajrzyj do nas za dwa tygodnie, żeby dowiedzieć się jak się do niego przygotować!

Assessment Centre (AC) to spotkanie, które pozwala na wyłonienie najlepszych kandydatów ubiegających się o pracę, poprzez obserwację zachowań uczestników w konkretnych sytuacjach oraz ocenę poszukiwanych kompetencji i umiejętności. Dla obu stron AC może być szansą na podjęcie trafnej decyzji rekrutacyjnej, czyli połączenie najlepszego kandydata z idealną dla niego pracą.

Czym jest Assessment Center? Assessment Centre to jeden z elementów procesu rekrutacyjnego, na który zaprasza się najlepszych kandydatów ubiegających się o pracę. Zazwyczaj sesja składa się z 2-4 zadań – indywidualnych i grupowych, a jej celem jest obserwacja zachowania uczestników i ocena konkretnych kompetencji. Jest to badanie o określonej strukturze i zasadach. Zazwyczaj dwóch obserwatorów, tzw. asesorów, przygląda się uczestnikom sesji, oceniając posiadane przez nich kompetencje. Asesorzy obserwują zachowania kandydata - czyli tzw. wskaźniki behawioralne. Jeżeli zadaniem asesora jest diagnoza poziomu umiejętności komunikacyjnych, to potrzebne jest określenie, jakie zachowania będą świadczyły o takich umiejętnościach. Suma punktów zdobytych w konkretnych zadaniach określa poziom rozwinięcia danej kompetencji. Dzięki temu asesorzy mogą precyzyjnie określić, który kandydat zaprezentował najwyższy poziom w danym obszarze. Zakres badanych kompetencji w ramach AC jest bardzo szeroki i mocno związany ze stanowiskiem, o które ubiega się kandydat. Najczęściej ocenianymi kompetencjami miękkimi są: kultura osobista, otwartość na różnorodność, umiejętność współpracy, zdolności komunikacyjne, kreatywność, zdolności przywódcze, zdolności organizacyjne, myślenie biznesowe, proaktywność oraz sposób rozwiązania problemów.

Kim są asesorzy?

W zależności od konkretnego stanowiska i profilu poszukiwanych kompetencji, asesorami Assessment Center mogą to być:

  • psychologowie,
  • specjaliści z Działu Human Resources,
  • przedstawiciele kierownictwa firmy.

Jakie grupy zadań są wykorzystywane w AC?

Zadania psychologiczne – mają na celu ocenę predyspozycji osobowościowych do wykonywania konkretnych działań. Przykładem mogą być np. testy sprawdzające temperament czy możliwości poznawcze kandydata.

Zadania behawioralne / gry i symulacje – w wielu rekrutacjach często wykorzystuje się wywiad behawioralny („opowiedz mi swoją historię”). Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby poznać efekty działań kandydata jakie podejmował w przeszłości. Może to być prośba o opisanie sytuacji kryzysowej, konfliktowej w pracy lub w życiu codziennym, albo opowiedzenie o sytuacji gdzie należało rozwiązać jakiś problem pod presją czasu.

Zadania kompetencyjne – służą do oceny kompetencji miękkich, specjalistycznych. W ich trakcje kandydat zapoznaje się z przykładowymi sytuacjami pojawiającymi się na stanowisku o jakie się ubiega. Jego zadaniem jest opisanie jak zachowałby się w każdej z nich.

Zajrzyj do nas koniecznie za dwa tygodnie - z drugiej części artykułu dowiesz się jak się przygotować do AC oraz poznasz przykładowe rodzaje zadań.