Pracodawca marzeń… nie tylko w marzeniach. Benefity - czyli co motywuje pracowników?
Pojęcie „benefit” pochodzi z języka łacińskiego i powstało z połączenia dwóch słów: bene – dobrze – oraz facere – czynić. Ogólnie mówiąc, benefity to dodatkowe świadczenia, korzyści oferowane pracownikom przez pracodawcę. Benefity są dla pracowników dodatkiem do wynagrodzenia, a celem jest przyciągnięcie do firmy nowych talentów oraz utrzymanie obecnych. Aby takie rozwiązania dobrze spełniały swoją rolę, muszą wnosić do życia kandydatów i zatrudnionych realne korzyści – najlepiej dodatkowo wyróżniać pracodawcę na tle konkurencji. Co obecnie proponuje rynek?
Karta sportowa, opieka medyczna, owocowe dni czy możliwość korzystania ze służbowego komputera i telefonu do celów prywatnych – to najbardziej popularne benefity dla pracowników. Czasem wręcz do tego stopnia, że przez kandydatów są już uznawane nie za atrakcyjny dodatek, a za oczywistość. Wiadomo – apetyt rośnie w miarę jedzenia, a do dobrych rzeczy łatwo się przyzwyczajamy i przestajemy je dostrzegać.
Ciekawe benefity pozapłacowe w 2021 roku muszą więc spełniać dwa warunki: być rzeczywistą wartością dodaną dla zatrudnionych i/lub wizerunkowym plusem dla firmy. Nowoczesne benefity pracownicze obejmują zwykle 4 kategorie:
- dbanie o zdrowie i komfort pracowników – można tu wymienić takie dodatki pozapłacowe jak: karnet sportowy, opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, grupowa gimnastyka czy joga w biurze w godzinach pracy (bądź treningi online w ramach home office), firmowe drużyny sportowe, fotele masujące, a nawet zajęcia z fizjoterapeutą czy porady dietetyków;
- ułatwienia dla work-life balance i dbanie o rodziny pracowników – do takich benefitów należą m.in.: 26 dni urlopu dla każdego pracownika bez względu na staż, dodatkowe dni urlopu, dofinansowanie wakacji, skrócona praca w piątki, 6-godzinny dzień pracy, karnety do kina lub teatru, paczki świąteczne dla dzieci, wyprawka porodowa dla pracownic, dofinansowanie prywatnego przedszkola czy żłobka, a nawet własne placówki opiekuńcze w siedzibie firmy czy pokrycie kosztów porodu w prywatnej klinice. Do tej kategorii benefitów należy też home office – jeszcze do niedawna rarytas na rynku, a obecnie jedno z udogodnień wymienianych w czołówce oczekiwań pracowników;
- rozwój zawodowy – lekcje języka obcego w firmie, finansowanie (w całości lub części) kursów zawodowych, studiów podyplomowych, firmowa biblioteka itp.
- finanse – m.in.: możliwość wzięcia u pracodawcy nieoprocentowanej lub nisko oprocentowanej pożyczki, różnego rodzaju bonusy, np. za polecenie pracownika albo za pomysł na znaczące usprawnienie w firmie, duże rabaty na produkty firmy czy darmowy parking lub karty prezentowe.
Obecnie istotne jest raczej nie to, by oferować jakiś benefit, ale dawać pracownikom wybór. Dlaczego? Bo żaden benefit nie jest w stanie sprostać wymaganiom i potrzebom wszystkich zatrudnionych jednocześnie. Tak jest np. z kartą sportową. Nie wszyscy spędzają wolny czas na uprawianiu sportów, dlatego chętniej skorzystają np. z możliwości zjedzenia codziennie w pracy ciepłego, nieodpłatnego posiłku.
Dobry benefit to benefit dostosowany do pracownika, uwzględniający przede wszystkim jego sytuację życiową. Np. rodzica bardziej ucieszy przyzakładowe przedszkole albo ubezpieczenie dla rodziny niż bilety do kina w oddalonym o kilkadziesiąt kilometrów mieście, w dodatku tylko dla dwóch osób.
Jak wynika z badania Michael Page, dodatek na lunch to atrakcyjny benefit dla 44 proc. respondentów, do darmowych przekąsek i owoców w biurze przekonanych jest 28 proc. badanych. Większym zainteresowaniem cieszy się: dostęp do programu oszczędnościowego (50proc), karty podarunkowe (42 proc.) czy zniżki pracownicze (38proc.). Pracownikom zależy na utrzymaniu stabilności w życiu. Na to zwraca uwagę 92 proc. ankietowanych. Na kandydatach duże wrażenie zrobi oferowanie dodatkowych dni urlopowych. Z badania wynika, że to atrakcyjny bonus dla co drugiego pracownika (51 proc.). Dodatkową motywacją do podjęcia pracy może być możliwość zaoferowania płatnego, dłuższego urlopu przeznaczonego na rozwój zawodowy i zdobywanie nowych umiejętności, które można w przyszłości wykorzystać podczas wykonywania zadań w pracy. W Polsce takie benefity nie są jeszcze stosowane, dlatego dla wielu firm może być to wyróżnienie na rynku pracy.