Data publikacji w serwisie:

Praca bez ograniczeń — marketing online

Praca bez ograniczeń — marketing online

Marketing internetowy to niezwykle ciekawa dziedzina, w której jednocześnie będziesz rozwijać swoje pasje i karierę zawodową. Dla wielu studentów i absolwentów zastanawiających się nad swoją przyszłością ścieżka ta może okazać się strzałem w dziesiątkę. Nawet jeżeli kierunek Twojej edukacji nie jest związany z marketingiem online, odpowiednie nastawienie i ambicje wystarczą, aby zacząć swoją przygodę.

Co to jest marketing internetowy?

Marketing online, zwany też marketingiem internetowym, jest współcześnie jedną z najprężniej rozwijających się specjalności. Medium, jakim jest Internet, wypełnia dużą część dnia każdego konsumenta. Jak wskazują badania CBOS, ponad 83% Polaków korzysta z sieci, a liczba ta z roku na rok wzrasta.

E-marketing, podobnie jak jego tradycyjna forma, skupia się na dotarciu do potencjalnych klientów i sprzedaży usług lub produktów. Obejmuje promocje marek, kreowanie wizerunku brandów i komunikację biznesową. Wykorzystuje do tego na przykład pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, reklamy Google Ads, a także media społecznościowe. Marketing online opiera się na szczegółowo przemyślanej i zaplanowanej strategii. Jest ona przygotowana na podstawie dogłębnej analizy rynku, potrzeb grupy docelowej i obecnych trendów.

Marketing internetowy a tradycyjny – jakie są różnice?

Kierunek przenoszenia działalności biznesów do Internetu i ich promocji w sieci nie jest nieuzasadniony. Marketing online niesie ze sobą mnóstwo udogodnień, które wyprzedzają marketing tradycyjny.

● Niski koszt – wysokość inwestycji, jaką należy poświęcić na działania promocyjne w sieci, jest dużo mniejsza od produkcji fizycznych materiałów reklamowych. Metody internetowego marketingu dają szersze możliwości optymalizacji kosztów w celu dobrania narzędzi do danej kampanii.

● Precyzyjna komunikacja – przekaz treści marketingowych na stronach www lub wyszukiwarkach opiera się na zgromadzonych danych na temat grupy odbiorców. Wiele platform umożliwiających wdrażanie reklam pozwala na skierowanie ich do grupy
o określonych cechach demograficznych, zainteresowaniach czy miejscach zamieszkania.

● Duży zasięg – dostęp do sieci przez urządzenia mobilne, komputery czy telewizory, gwarantuje dostęp do ogromnej liczby odbiorców na całym świecie. Tradycyjna forma marketingu nie jest w stanie dzisiaj dorównać takim rezultatom.

● Multimedialny przekaz – tworząc kampanie, jesteś w zasadzie ograniczony jedynie swoją fantazją. Masz możliwość stworzenia promocyjnych filmów, grafik czy artykułów.

● Mierzalny efekt – narzędzia analityczne badają efekty kampanii, śledzą ilość odsłon i zachowanie konsumentów. Na podstawie raportów można udoskonalać komunikację i generować lepsze rezultaty.

● Naturalny przekaz – e-marketing jest często niezauważalny przez użytkowników Internetu, a więc nie towarzyszą mu negatywne odczucia. Nie musi być natrętny, aby był skuteczny.

Jakie zadania czekają na Ciebie w marketingu online?

Z przeróżnymi formami e-marketingu mamy niemal nieustanny kontakt, kiedy poruszamy się w cyberprzestrzeni. Przejawia się on w przeróżnych typach komunikacji i na różnych portalach. Dzięki temu wybierając karierę w marketingu internetowym, możesz odnaleźć coś idealnego dla siebie.

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron, inaczej SEO (ang. Search Engine Optimization), to różnorodnie działania mające na celu sprawienie, że dana strona www będzie wyświetlała się wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu witryna przyciąga większy ruch o dużej wartości. Aby osiągnąć rezultaty, należy wdrożyć optymalizację zgodną z wymaganiami algorytmów. SEO zakłada również publikację wartościowych treści przygotowanych przez copywriterów, stosowanie linkowania zewnętrznego i wewnętrznego,
a także pozyskiwanie wartościowych odnośników.

Kampanie Google Ads

Reklamy Google Ads oparte są na systemie, który daje swobodę w personalizacji grupy odbiorców. Należą one do najbardziej elastycznych i najłatwiej mierzalnych sposobów na promocję w Internecie. Są to reklamy graficzne, tekstowe, produktowe,
a nawet wideo. Ukazują się w sieci partnerów Google i w płatnych wynikach wyszukiwania.

Media społecznościowe

Social media przyciągają codziennie ogromny ruch. Są skutecznie wykorzystywane do prowadzenia działań wśród różnych odbiorców. W zależności od platformy social media marketing wyglądają inaczej. Może przybierać formę publikacji postów, multimediów w postaci grafik lub wideo czy prowadzenia kampanii reklamowych. Najbardziej popularne platformy, gdzie prowadzi się ten typ marketingu, to TikTok, Instagram, Facebook czy YouTube.

E-mail marketing

Poczta e-mail jest narzędziem, którego prawie codziennie używamy do komunikacji. Działania marketingowe w jej obrębie są więc bardzo skuteczne. E-mail marketing jest prekursorem innych działań z obszaru reklamy w Internecie. Może przyjmować postać popularnych newsletterów czy mailingów z ofertami. Daje możliwość personalizacji treści, przez co trafia do właściwych odbiorców.

Content marketing

Polega na kreowaniu i zamieszczaniu treści w mediach społecznościowych, różnego typu witrynach i na blogach. Mają one nieść ze sobą wartość dla czytelnika, odpowiadać na jego pytania, pomagając przy tym w kreowaniu wizerunku marki i pozycjonowaniu strony. Content marketing odnosi się na przykład do tworzenia artykułów czy opisów kategorii i produktów w sklepach e-commerce.

Video marketing

Wideo angażuje najwięcej zmysłów z dostępnych form reklamy w Internecie. Może przybierać formę webinarów, spotów reklamowych czy transmisji na żywo. Wykorzystuje się je na platformach społecznościowych i w banerach umieszczonych na stronach www.

Stanowiska w marketingu online

Marketing internetowy to duża gałąź rynku pracy, która jest bardzo różnorodna i kryje w sobie wiele ról. Każda pozycja ma określone cechy i kompetencje, możesz więc znaleźć idealne stanowisko dla siebie. W agencjach e-marketingowych pracują:

● Specjaliści ds. Sprzedaży – lubią wyzwania i kontakt z klientami. Potrafią wyjść naprzeciw potrzebom partnerów i rozwiązać ich problemy. Są strategami i analitykami łatwo nawiązującymi relacje.

● Specjaliści SEO – dociekliwe osoby z żyłką detektywistyczną, które w kreatywny sposób znajdują rozwiązania, by poprawić widoczność stron internetowych. Są nastawieni na zwalczanie przeszkód.

● Specjaliści ds. Obsługi klienta – profesjonaliści mający najwięcej kontaktu z klientem. Potrafią poznać jego bolączki
i zaoferować optymalne rozwiązania. Są wysoce komunikatywni i czerpią radość z kontaktu z drugim człowiekiem.

● Specjaliści ds. kampanii Ads oraz Social Media – wiedzą, jak trafić do grupy docelowej. Specjaliści reklamy w mediach społecznościowych i w Google są skuteczni w tym, co robią. Potrafią zaplanować kampanie i skutecznie je prowadzić.

● Copywriterzy – dbają o eksperckie treści z różnych dziedzin w zależności od potrzeb klienta. Charakteryzuje ich lekkie pióro, kreatywność i umiejętność kompleksowego researchu.

● Opiekunowie projektów – koordynują pracę zespołu, ułatwiają kontakt z klientami. Są to liderzy, którzy dają przykład
i konstruktywny feedback.

● Doradcy – budują indywidualnie dostosowane rozwiązania, opierając się na swojej specjalistycznej wiedzy i doświadczeniu.

● Analitycy – skrupulatnie weryfikują możliwości promowanego serwisu oraz działania podejmowane przez konkurencję.

● Link builderzy – budują zaufanie do strony, pozyskując wartościowe odnośniki do danej witryny.

● Programiści – dbający o jakość wdrożeń i wsparcie klientów. Cechuje ich szeroka wiedza techniczna i myślenie analityczne.

Ścieżka kariery — jak może wyglądać Twoja przyszłość?

W zależności od wcześniejszego doświadczenia, Twoją przygodę w agencji marketingu online zaczniesz od dopasowanego do niego stanowiska. Ścieżka kariery ma wiele poziomów i zazwyczaj wygląda podobnie dla każdego działu, dlatego w tej branży nie poczujesz stagnacji.

● Młodszy specjalista – ma wiedzę i podstawowe umiejętności w swojej dziedzinie. Współpracuje z bardziej doświadczonymi członkami zespołu i rozwija swoje umiejętności.

● Specjalista – cechuje go niezależność i skuteczność w pracy. Zna swoje obszary do rozwoju i dąży do doskonalenia umiejętności.

● Starszy specjalista – posiada bogate, kilkuletnie doświadczenie. Samodzielnie wykonuje swoje zadania, wspierając zespół ekspercką wiedzą.

● Ekspert lub manager – osoba dzieląca się swoim doświadczeniem z zespołem i zarządzająca projektami. Wie, jak najefektywniej zaplanować działania i uzyskać zamierzony cel.

Jak zacząć karierę w marketingu online?

Jeżeli jesteś kreatywną i mocno zmotywowaną osobą, która nie boi się wyzwań, branża marketingu stoi przed Tobą otworem. Solidny warsztat oraz praktyka są niekiedy bardziej wartościowe niż wykształcenie kierunkowe. Jednak to właśnie dzięki edukacji poszerzamy swoje horyzonty, poznajemy kompleksowo daną dziedzinę, a nawet odkrywamy samych siebie.

Nie musisz kończyć marketingu, aby posiadać wiedzę, która ułatwi Ci przyszłą pracę. Dziedziny pokrewne, takie jak twórcze pisanie czy public relations są również bardzo cenne. Innym pomysłem na poszerzenie wiedzy są doszkalające kursy w formie stacjonarnej i online. Stanowią one skondensowaną dawkę informacji, z której możesz skorzystać na każdym etapie swojej kariery.

Sposobów na rozpoczęcie kariery jest bardzo wiele. Jeżeli jesteś jeszcze w trakcie edukacji lub nie wiesz, jak zacząć zdobywać praktyczne umiejętności w e-marketingu, szukaj możliwości odbycia praktyk w różnego typu agencjach. Dają one szerokie spojrzenie na branżę i wspierają rozwój.

Marketing online w SEMPIRE

W agencji SEMPIRE lubimy dzielić się wiedzą i umiejętnościami, dlatego współpracujemy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dzięki temu mieliśmy przyjemność przeprowadzić wykład dla studentów II roku komunikacji medialnej na temat content marketingu w kreowaniu wizerunku firmy.

Marketing online jest tak bardzo rozległy, że każda osoba znajdzie w nim swoją niszę, w której będzie się realizować.
Doskonałym tego przykładem jest nasz kolega – Michał Tomczak – specjalista SEMPIRE, który tuż po studiach na
Wydziale Biologii UAM natrafił na zagadnienie SEO. W ten sposób narodziła się jego nowa pasja, trwająca już 10 lat.
Michał zaczął od pozycji stażysty, a obecnie zajmuje stanowisko Dyrektora ds. Handlu i Marketingu, na którym zarządza
aż trzema działami.

Branża e-marketingu daje dużo możliwości i stawia przed różnymi wyzwaniami. Nie należy do łatwych dziedzin, ale daje mnóstwo satysfakcji. Środowisko pracy, jakim jest agencja SEMPIRE, to przestrzeń, w której pomagamy sobie nawzajem i razem realizujemy założone cele. Jeżeli jesteś ambitną osobą i szukasz miejsca, gdzie rozwój i dobre relacje w zespołach są na pierwszym miejscu, aplikuj do SEMPIRE.

www.sempire.pl