Networking jest jednym z kluczowych narzędzi w budowaniu kariery. Im wcześniej zaczniesz nawiązywać kontakty zawodowe i budować swoją sieć, tym lepiej ona zadziała w momencie, kiedy będziesz potrzebował/a wsparcia w poszukiwaniu praktyki, stażu, wolontariatu, czy pierwszej pracy.
Budowanie sieci kontaktów to proces długoterminowy, wymagający Twojego zaangażowania. Nie przynosi natychmiastowych rezultatów, wymaga konsekwencji i regularnej pracy nad rozbudową swojej sieci kontaktów. Już w trakcie studiów korzystaj z okazji takich jak targi pracy, wydarzenia studenckie, seminaria, konferencje. Bądź przygotowana/y, aby opowiadać o sobie, o swoich celach zawodowych, ale także mocnych stronach i pasjach.
Nawiązanie kontaktu to dopiero pierwszy krok do budowania długotrwałych relacji. Celem networkingu jest budowa relacji, które będą korzystne również dla Twoich kontaktów. Jeżeli możesz - zaoferuj również swoje wsparcie, dziel się wiedzą i doświadczeniami.
Jedną z najlepszych opcji budowania sieci kontaktów oraz nawiązywania i utrzymywania relacji zawodowych jest założenie profilu na LinkedIn. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę zakładając profil na LinkedIn.
- Zdjęcie profilowe – profesjonalne i aktualne. To nie miejsce na zdjęcie z wakacji, twarz powinna być dobrze widoczna a tło neutralne, w innym kolorze niż Twoje ubranie, kolor włosów. Pamiętaj, że LinkedIn jest chętnie używany na urządzeniach mobilnych, a więc widoczne zdjęcie jest dość małe.
- Nagłówek zawodowy - krótko przedstaw swoje cele/obszary zainteresowań zawodowych. Może to być nazwa stanowiska, którym jesteś zainteresowana/y, może też być krótka informacja opisująca Twoje umiejętności i kluczowe kompetencje. Możesz także określić obszary, w których szukasz możliwości rozwoju.
- Opis profilu, czyli sekcja o mnie – opisz zainteresowania, pasje i cele związane z Twoją przyszłą ścieżką zawodową. Możesz napisać o projektach studenckich w których brałeś udział, wolontariacie lub innych aktywnościach obrazujących Twoje umiejętności. Postaraj się przedstawić w sposób logiczny oraz interesujący dla potencjalnych pracodawców. Oprócz osiągnięć zawodowych, jest to również miejsce, w którym możesz pochwalić się swoimi pasjami
- Edukacja – podaj informacje o Uczelni, kierunku studiów oraz przewidywanej dacie ich ukończenia. Jeżeli osiągnęłaś/osiągnąłeś sukcesy potwierdzone stypendium czy nagrodami, warto o tym wspomnieć. Pamiętaj, aby te informacje były zawsze aktualne.
- Doświadczenie - umieść tu informacje o praktykach, stażach, wolontariacie – innych aktywnościach, jak na przykład działalność w kole naukowym, członkostwo w organizacji studenckiej. Opisz krótko zadania, które wykonywałeś oraz umiejętności, które zdobyłeś. Aktualizuj sekcje edukacja i doświadczenia po każdej istotnej zmianie.
- Umiejętności - wybierz kilka kluczowych umiejętności, które są ważne w branży, w której zdobywasz doświadczenia. Mogą to być umiejętności techniczne, analityczne, miękkie, komunikacyjne itd. Poproś osoby z Twojego otoczenia zawodowego o ich potwierdzenie – w ten sposób zwiększysz wiarygodność Twojego profilu.
- Rekomendacje - jeżeli masz możliwość - poproś swoich Wykładowców, współpracowników, przełożonych lub koleżankę/kolegę z praktyk o napisanie rekomendacji. Rekomendacje są wartościowe dla budowania profesjonalnego wizerunku oraz pozwalają podkreślić Twoje moce strony dostrzegane i cenione przez innych.
- Dodatkowe sekcje – LinkedIn ofiaruje wiele dodatkowych sekcji – takich, jak wolontariat, projekty, nagrody, publikacje. Zastanów się - być może jest coś wartościowego do dodatnia w tych obszarach.