Mamy nadzieję, że poprzedni artykuł zachęcił Cię do założenia profilu na LinkedIn, jako jednej z najlepszych metod budowania zawodowej sieci kontaktów. Po wstępnym przygotowaniu profilu - uzupełnieniu informacji o sobie, czas na kolejne kroki:
- Dopasuj profil do kierunku zawodowego (branży, dziedziny) – upewnij się, że treści i media (zdjęcia, filmiki itp.) są zgodne z Twoim/i celami zawodowymi. To ułatwi rekruterom i pracodawcom szybko ocenić, jakie masz doświadczenie i umiejętności, oraz na ile pasują one do ich wymagań i oczekiwań.
- Język i ortografia – zwracaj uwagę na poprawność językową! Jeżeli uważasz, że obecnie nie jest to już takie ważne, to pomyśl o tym, że rekruterzy i pracodawcy to osoby reprezentujące różne pokolenia, zwracające uwagę na wiele szczegółów. Po co tracić szansę, kiedy można zyskać?
Jednakże, samo założenie profilu to nie wszystko. Tylko regularna aktywność pozwoli Ci na systematyczną rozbudowę Twojej sieci kontaktów. Co możesz zrobić?
- Like 👍 – potoczne lajkowanie to minimum, jednak na początek, do momentu aż dopracujesz swój profil, oswoisz z tym co na LikedInie piszczy - to również dobre działanie.
- Śledź wybraną/e branżę/e - wyszukuj i obserwuj firmy, organizacje oraz autorów, którzy są ekspertami w swojej dziedzinie. Dzięki temu będziesz na bieżąco z rozwojem branży oraz nowościami - ta wiedza będzie przydatna podczas planowania kariery oraz podczas rekrutacji.
- Komentuj posty.
- Bierz udział w dyskusjach - jeżeli nie czujesz się ekspertką/em, to możesz po prostu podziękować za wartościowy post. Angażuj się w grupy tematyczne.
- Udostępniaj treści - to najtrudniejsza część prowadzenia profilu na LinkedIn. Wiele osób boi się publikacji, w obawie przed krytyką, ośmieszeniem się. Możesz rozpocząć publikację postów od informacji o swoich osiągnięciach - zdobyciu tytułu licencjata, magistra, nagrody itp. Po pozytywnym odbiorze łatwiej jest podjąć kolejną próbę. Zastanów się jednak, o czym chcesz pisać - zaplanuj kilka postów do przodu. Obserwuj osoby, które regularnie publikują ciekawe treści, może z czasem odnajdziesz motyw przewodni swoich publikacji.
- ZAPRASZAJ DO KONTAKTU! To jest podstawa, aby LinkedIn pracował dla Ciebie. Czytasz ciekawy post, artykuł - polajkuj, skomentuj, a autorkę lub autora zaproś do swojej sieci kontaktów. Zawsze korzystaj z możliwości napisania spersonalizowanej wiadomości, w której napisz krótko, dlaczego zdecydowałaś/eź się na kontakt z tą osobą. Samo zaproszenie powoduje często wątpliwości u odbiorcy co do celu nawiązywania kontaktu. Nie ograniczaj się tylko do swojej branży. Bierzesz udział w ciekawym webinarze, spotkaniu lub szkoleniu – to również okazja do wysłania spersonalizowanego zaproszenia po jego zakończeniu. Tu również pamiętaj o poprawności językowej.
- Regularnie poświęcaj czas – nie chodzi o to, abyś przesiadywał/a przed ekranem, a raczej krótko, ale systematycznie. Metoda małych kroków sprawdzi się również tutaj.
Każda aktywność na LinkedIn zwiększa widoczność Twojego profilu oraz pokazuje Twoje zaangażowanie w wybraną dziedzinę, a z czasem pozwala na zbudowanie silnej marki osobistej. Zobacz, jak robią to inni, czyli dobre przykłady:
Podsumowując! Twój profil na LinkedIn i wykorzystanie go w procesie networkingu, to także szansa na poznanie inspirujących osób, mentorów czy współpracowników, którzy mogą wpłynąć pozytywnie na Twoje życie zarówno zawodowe, jak i osobiste.
Jeżeli chcesz skonsultować swój profil na LinkedIn z doradcą zawodowym Biura Karier UAM to zapraszamy na konsultacje indywidualne. Możesz do nas napisać na bkarier@amu.edu.pl lub umówić się na konsultację korzystając z modułu Spotkania na Portalu Kariery JobTeaser:
https://biurokarier.amu.edu.pl/Panel-studenta-i-absolwenta/konto-studenta-rejestracja